DAKWAH MELALUI PENEGUHAN


Peneguhan adalah mewujudkan sesuatu rangsangan yg boleh mempengaruhi tingkahlaku manusia. Rangsangan yg berbentuk pengajaran, pujian, rangsangan sosial akan memberi t/balas kpd penerima rangsangan. Dalam dakwah peneguhan boleh digunakan utk mempengaruhi sasaran kpd tingkahlaku yang dikehendaki. Melalui peneguhan t.laku boleh dipertingkatkan dan peneguhan juga boleh digunakan utk menghalang dan mengurangkan keberangkalian sesuatu tingkahlaku.
Firman Allah; al Maidah: 4
Di halalkan bagimu (makanan) yg baik-baik dan apa-apa yg kamu mengajar dr binatang-binatang penangkap pada hal kamu membiasakan mereka memburu, kamu mengajar mereka dr apa yg Allah telah ajarkan kpd kamu, maka makanlah apa yg telah ditangkap buat kamu, sebutlah nama Allah ke atasnya.
Jenis Peneguhan
- Peneguhan dibahagikan kpd 2 jenis:
i. Peneguhan Positif (positive reinforcement)
ii. Peneguhan Negatif (negative reinforcement)
- Peneguhan digunakan utk mempertingkatkan dan menggalakkan sesuatu tingkahlaku yg baik maka peneguhan boleh digunakan utk mempengaruhi sasaran.
Contoh: Ayah ingin menggalakkan anaknya berpuasa.Sekiranya anak cukup berpuasa sebulan ayah akan memberi RM 100 sebagai hadiah. RM 100 itu sbg peneguhan.
Peneguhan Positif
- Peneguhan positif dlm kajian ahli psikologi behaviorisme adalah rangsangan yg diberikan kpd individu utk mempertingkatkan sesuatu t.laku yg dikehendaki.
- Apabila peneguhan positif diberikan, ini akan merangsang sasaran utk meningkatkan sesuatu t.laku.
Contoh: apabila ganjaran (reward) kpd individu utk mempertingkatkan dan memperbaiki t.laku sasaran.
- Peneguhan positif boleh diberikan dlm bentuk material, kemudahan hidup, pujian, rangsangan sosial dll.
Peneguhan Dalam al Quran
- Di dalam al Quran terdapat ayat-ayat rangsangan supaya meningkatkan keimanan, meningkan amalan dan menghindarkan larang-larangan.
- Ini adalah bentuk peneguhan bagi merangsang sasaran melakukan perkara kebaikan dan menghindarkan kejahatan kearah kesejahteraan hidup manusia.
- Firman Allah:
Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang yg beriman serta mengerjakan amalan-amalan soleh ke dalam syurga yg mengalir dibawahnya beberapa sungai dan sebaliknya orang-orang kafir menikmati kesenangan dunia mereka makan minum sebagaimana binatang ternakan makan minum, sedangkan nerakalah menjadi tempat tinggal mereka nanti. (Al Haj : 23)
- Melalui peneguahn positif boleh merangsang sasaran meningkatkan keimanan, melalukan amalan soleh, menuntut ilmu, berjihad berakhlak mulia dll.
1. Supaya beriman dan beramal.
Firman Allah:
Orang-orang yg beriman serta beramal soleh kami masukkan di dalam syurga yg mengalir dibawahnya beberapa sungai, mereka kekal selama-lamanya, mereka beroleh pula di dalam syurga pasangan-pasangan yg suci bersih, serta kami masukkan merka di tempat yg teduh dan sentiasa dinaungi. (al Nisa’: 57)
- Ayat di atas peneguhan positif sebagai rangsangan meningkatkan keimanan serta amal soleh dan Allah menjanjikan syurga dengan segala nikmat didalamnya sebagai balasan.
2. Supaya bertaqwa kpd Allah
- Peneguhan juga digunakan sebagai rangsangan supaya meningkatkan ketaqwaan kpd Allah.
- Firman Allah:
Dan sesiapa yg bertaqwa kpd Allah nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan yg menyusahkannya, serta memberi rezeki dr punca yg tidak terlintas dihatinya, dan ingatlah sesiapa yg berserah diri kpd Allah, maka Allah cukupksn baginya utk menolong dan menyelamatkannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yg dikehendakinya. Allah telah pun mementukan kadar dan masa bagi berlakunya setiap sesuatu. (al Talaq :2-3)
- Ayat di atas merangsang sasaran supaya bertaqwa kpd Allah maka Allah akan memberinya jalan keluar dr segala kesusahan memberi rezeki dr jalan yg tidak diduga.
3. Keinginan utk mati syahid
- Peneguhan juga digunakan utk merangsang sasaran utk mati syahid.
- Hadith Nabi S.A.W:
Sesiapa yg meminta syahid dgn benarnya maka Allah kan menyampaikan hajatnya itu pada kedudukan mati syahid walaupun ia meninggal dunia di tempat tidur. (Hadith Mulim)
Bentuk-bentuk Peneguhan positif
- Peneguhan positif boleh dibahagikan kpd 5 kategori:
• Sesuatu yg boleh dimakan. Contoh makanan, minuman, buahan dll
• Berbentuk aktiviti spt berkelah, menonton, melancong dsb
• Manipulasi spt peluang melakukan sesuatu yg diminati, melukis, jumpa seseorang dll
• Pemilikan (possesional) – duduk tempat yg disukai, memiliki baju yg digemari, memiliki bilik sendiri dll
• Sosial – ekspresi muka, mengangguk, pujian, sentuhan dll.

Peneguhan Negatif
Peneguhan negatif mengelak rangsangan yg aversif serta menyakitkan akan mempengaruhi dan meningkatkan keberangkalian t.laku dan menghindarkan t.laku yg tidak dikehendaki. Peneguhan negatif mendorong sasaran kpd tingkahlaku yang dikehendaki dan merangsang sasaran sesuatu yg dilarang. Contoh; sekiranya anda merokok anda akan diberhentikan sekolah.. Peneguhan negatif digunakan utk merangsang sasaran utk mentaati apa yg diperintah oleh Allah, tidak derhaka, tidak tergolong dgn golongan yg jahat, tidak bersifat dgn sifat mazmumah dll.
JENIS –JENIS PENEGUHAN POSITIF
Peneguhan positif boleh dibahagikan kepada 5 kategori
- Boleh dimakan (consumable) – gula-gula, biskut, buah-buahan, makanan, minuman.
- Aktiviti – seperti menonton tv, membaca buku cerita.
- Manipulasi – peluang bermain dengan barang permainan yang diminati, melukis.
- Pemilikan (possessional) – duduk ditempat yang disukai, memakai baju yang digemari dan memilik bilik sendiri.
- Sosial – ekspresi muka seperti senyum, mengangguk; pujian, sentuhan dsb.

No response to “DAKWAH MELALUI PENEGUHAN”

Post a Comment