10 Wasiat Merawat Kehambaran Beribadah Selepas Ramadhan


Kebiasaannya apabila berada dalam bulan Ramadhan kita merasakan bersemangat untuk beribadah kepada Allah swt, lazat beribadah di dalamnya lain dari bulan yang lain, kita banyak membuat amalan sunat, membaca al-Quran, kita tidak meringan-ringankan solat dan berjaya menahan diri dari melihat perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah swt. Sebaliknya apabila tamatnya Ramadhan, rasa lazat beribadah yang kita perolehi hilang entah kemana, kita tidak lagi bersemangat menunaikan amalan-amalan sunat, kemana perginya bacaaan al-Quran kita, solat sunat, memelihara lidah dan lain-lain ?


Di bawah ini mari kita kongsi bersama 10 wasiat daripada al-Syeikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Jibrin, salah seorang ulama dari Kerajaan Arab Saudi untuk terus kekal beribadah walau selepas Ramadhan, saya olehkan semula dalam bahasa saya:

1. Yang terpenting ialah memohon pertolongan daripada Allah swt menghidayahkan ketetapan/kekuatan dalam melakukan ketaatan kepadanya. Allah swt memuji orang-orang yang mendalam ilmunya yang berdoa dengan berkata:

Maksudnya : "Wahai tuhan kami, janganlah engkau pesongkan hati kami, setelah engkau mengurniakan hidayah kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-MU, sesungguhnya engkaulah maha pemberi (kurnia)." (ALi Imran : 8)

2. Banyakkan bersama orang-orang soleh dan berusaha menghadiri majlis-majlis ilmu dan menziarahi orang-orang soleh

3. Berusaha mengetahui sirah orang-orang soleh dari pembacaan, mendengar rakaman-rakaman kuliah terutamanya sirah para sahabat Nabi saw.

4. Memperbanyakkan mendengar rakaman-rakaman islamiyah yang boleh memberi kesan kepada diri seperti khutbah dan seumapanya dari masa ke semasa.

5. Bersungguh-sungguh menunaikan semua kefardhuan seperti solat 5 waktu, dan menunaikan puasa qadha jika ada, kerana dalam melaksanakan kefardhuan ini adanya kelebihan yang besar.

6. Berusaha melakukan amalan sunat yang telah melekat di hati walaupun sedikit, kerana amalan yang lebih disukai oleh ALlah ialah amalan yang dilakukan secara berterusan walaupun sedikit seperti yang dinyatakan di dalam hadith Nabi saw.

7. Berusaha menghafal ayat-ayat al-Quran dan berterusan membacanya. Demikian juga berusaha membaca ayat-ayat yang dihafal itu di dalam solat-solat fardhu dan sunat.

8. Membanyakkan berzikir kepada Allah swt dan beristighfar, kerana sesungguhnya zikir dan istighfar ini adalah amalan kecil yang ada manfaat yang besar yang dapat menambah keimanan dan menguatkan hati.

9. Menjauhi sedaya mungkin semua yang boleh merosakkan hati seperti orang-orang jahat, rancangan-rancangan tv yang merosakkan, mendengar lagu yang merosakkan, dan majalah-majalah lucah.

10. Akhirnya al-Syeikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Jibrin berwasiat untuk bersegera bertaubat dengan taubat yang bersungguh-sungguh, kerana sesungguh Allah amat gembira dengan hambanya apabila mereka bertaubat.

Janganlah anda semua jadi seperti kaum yang tidak mengenali Allah melainkan dalam bulan Ramadhan, sesungguhnya al-Salaf al-Soleh berkata tentang orang-orang yang hanya mengenali Allah di dalam bulan Ramadhan: "Seburuk-buruk golongan ialah golongan yang tidak mengenali Allah melainkan dalam bulan Ramadhan."

Semoga Allah menjadikan kita termasuk dalam golongan orang yang soleh di dalam Ramadhan dan soleh juga di luar Ramadhan.

No response to “10 Wasiat Merawat Kehambaran Beribadah Selepas Ramadhan”

Post a Comment